یکی از علل پرحرفی کودکان، جلب توجه است.
 
چکیده: زیاده روی کودک در برخی رفتارها نشان از بی توجهی به او یا اعتراض به رفتارهای والدین است. یکی از این زیاده روی ها، پرحرفی کودکان است. با ما همراه باشید تا در مورد علت های آن بیشتر بدانید.

 تعداد کلمات 401 / تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه
 

پر حرفی

پسر ۱۵ ساله ای دارم که مدام صحبت می کند. چگونه او را تعدیل کنم؟
این کار، اختلال رفتاری نیست؛ پس حساسیت نشان ندهید، مگر با گناه همراه باشد و حقوق دیگران را از بین ببرد.
 

علل صحبت کردن بسیار

۱. عقده گشایی: احتمال دارد در کودکی اجازه صحبت به او نداده اید و اکنون که بزرگ شده و شما اقتدار پیشین را از دست داده اید و نمی توانید او را منع کنید، عقده گشایی می کند. تا مدتی او را منع نکنید و اجازه دهید اشباع شود.
۲. جلب توجه: نوجوان نیاز به توجه دارد. وقتی در برابر زیاد سخن گفتن او حساسیت نشان می دهید و به رفتار او توجه دارید، در واقع او را تثبیت می کنید. توصیه میکنم توجه خود را زمان سخن گفتن او کم کنید و در غیر زمان این رفتار، بر توجه خویش بیفزایید.
٣. اعتراض: اگر خواست های منطقی و مشروع داشته و به آن پاسخ نگفته اید، پاسخ دهید؛ زیرا ممکن است این رفتار، برای اعتراض به شما باشد.
 

چند توصیه

 أ. به او بیاموزید که هرگاه احساس می کند می خواهد بیش از حد معمول سخن بگوید، زبان خود را به مدت ۳۰ ثانیه به دندان های فک پایین بفشارد.
ب. ارزش سکوت از دیدگاه اسلام را برایش تبیین کنید. امام صادق (علیه السلام) فرمود: قال لقمان لابنه: یا بنی أن کنت زعمت ان الکلام من فضه فان السکوت من الذهب.[1] لقمان به فرزندش گفت: پسرم! اگر گمان کردی سخن گفتن از نقره است، بدان که سکوت از طلا است.
ج. فرزند خود را با زبان های پر حرفی آشناسازید امام صادق (علیه السلام) فرمود: لایزال العبد المومن یکتب محسنا مادام ساکتا فاذا تکلم کتب محسنا او سیئا.[2]  بنده مومن تا هنگامی که ساکت باشد، نیکوکار نوشته می شود و زمانی که سخن می گوید، نیکوکار یا بدکار به شمار می رود.
د. در صورت کم شدن رفتار، از تشویق و تحسین او غفلت نورزید.
 
منبع:  کتاب «نسیم مهر» (1)
نویسنده: حسین دهنوی

بیشتر بخوانید :
برخورد صحیح با پرحرفی کودکان
پسری 10 ساله دارم که بسیار پر حرف است و خیلی بازیگوش...
علل مشکلات رفتاری کودکان چیست؟

:پی نوشت 
[1]
. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص 183.
[2] . همان، ص 184.